Fyzické osoby - Elektronický občanský průkaz s čipem (eOP)
Občanské průkazy s kontaktním čipem vydané od 1.7.2018
Eletronický občanský průkaz umožňuje do kontaktního čipu uložit kvalifikovaný certifikát pro vytváření elektronického podpisu. Pokud bude soukromý klíč vygenerován přímo v eOP, bude certifikát obsahovat příznak, že byl vygenerován v kvalifikovaném prostředku a bude možné tímto certifikátem vytvářet kvalifikované elektronické podpisy v souladu s eIDAS. Více informací včetně možností pro stažení ovládacího SW naleznete na https://info.identitaobcana.cz/.Jak postupovat?
Předpoklady k použití eOP pro uložení kvalifikovaného certifikátu:
- eOP musí mít kontaktní čip
- v systému uživatele musí být nainstalován příslušný ovládací SW k danému typu eOP
- připojenou čtečku čipových karet - objednání čtečky čipových karet
- Pokud dosud nemáte uzavřenou smlouvu o poskytování certifikačních služeb, je nutné ji nejprve s certifikační autoritou uzavřít. Pokud již máte platnou smlouvu, není potřeba tento krok provádět.
1. Uzavření smlouvy o poskytování certifikačních služeb
-
Fyzická osoba uzavře s Českou poštou smlouvu o poskytování certifikačních služeb.
- Smlouva se uzavírá převážně na dobu neurčitou. Na základě jedné smlouvy je možné vydat libovolné množství certifikátů.
- K vydání certifikátů je nutné dodat údaje pro vydání certifikátů
- Smlouva o poskytování certifikačních služeb: (pdf, 120 kB)
- Údaje pro vydání certifikátu (pdf, 110 kB)
- Ostatní formuláře (změna smlouvy)
Dokumenty ke stažení:
2. Vygenerování soukromého klíče a ID žádosti v programu iSignum
- Žadatel musí před návštěvou pobočky vygenerovat soukromý klíč a ID žádosti přímo na eOP pomocí programu iSignum
- Při generování postupujte dle návodu k aplikaci - sekce generování žádosti o vydání certifikátu
- Výsledkem bude vygenerovaný soukromý klíč v eOP a ID žádosti, pod kterým je žádost uložena na serveru PostSignum. Toto ID je nutné vzít s sebou na pobočku České pošty. ID má tvar BPxxxxxxxxxx.
- Upozorňujeme, že není možné generovat klíče přímo na pobočce České pošty.
3. Vydání certifikátu na pobočkách České pošty se službou Czech POINT
-
Pro vydání certifikátu se musí žadatel o certifikát dostavit osobně na pobočku České pošty se službou Czech POINT. Není možné zplnomocnit svého zástupce.
- ID žádosti získané v bodě 2.
- vyplněnou smlouvu o poskytování certifikačních služeb - 2 výtisky
- doplněné údaje pro vydání certifikátu
- Dva osobní doklady - v případě občanů České republiky jako primární doklad občanský průkaz nebo cestovní pas a jako sekundární doklad jeden z těchto dokladů: občanský průkaz nebo cestovní pas pokud nebyl použit jako primární doklad, řidičský průkaz, průkaz ZTP, ZTP/P a TP nebo rodný list.
- poštovní certifikační poukázku pro vydání certifikátu zdarma (pouze pokud tuto poukázku vlastníte a chcete ji uplatnit)
K vydání certifikátu je třeba přinést:
4. Import vydaného certifikátu
- Import vydaného certifikátu je nutné provádět pomocí programu iSignum dle návodu: Postup pro import certifikátu